Vertrouw op eigen kracht

D66 vertrouwt op de eigen kracht en ontwikkeling van mensen. Dat is snel gezegd. Maar wat is deze kracht? Waarom vertrouwt D66 erop? En waar houdt het op? Wanneer moet de overheid ingrijpen?

De Van Mierlo Stichting gaat in het essay “Vertrouw op de eigen kracht van mensen” dieper in op dit centrale uitgangspunt van het sociaal-liberalisme. We gaan op een theoretische ontdekkingsreis langs de grenzen van het vertrouwen op de eigen kracht van mensen, en die van mensen onderling. De grenzen van dit vertrouwen liggen niet vast, maar moeten voortdurend worden bediscussieerd en beargumenteerd. Dit essay geeft een aanzet tot een discussie die verder gevoerd moeten worden in de politieke praktijk. Want politiek is te belangrijk om alleen maar aan andere mensen over te laten.

‘Wij vertrouwen op de eigen kracht en ontwikkeling van mensen. Daarom zien we de toekomst met optimisme tegemoet. Mensen zijn zo creatief dat ze steeds opnieuw zelf oplossingen vinden. Wij willen dat de overheid deze kracht, vindingrijkheid en creativiteit van mensen ondersteunt en ruimte geeft. De sleutel tot verandering ligt bij mensen zelf en wij willen dat de overheid daarbij aansluit. Wat mensen voor zichzelf en anderen kunnen doen is veel belangrijker en effectiever dan wat de overheid kan doen’.

Gepubliceerd op 26-01-2014 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018