zaterdag 17 februari 2018

Wethouder-ondernemer Sluiter mag werkbedrijf weer winstgevend maken

WESTERVOORT – Een rood hoofd van woede. Liemerse raadsleden kregen het spontaan als ze de directeur van Presikhaaf Bedrijven op bezoek kregen.

Het werkvoorzieningsschap leed elk jaar vele miljoenen verlies. Omdat het Arnhemse werkbedrijf voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een gemeenschappelijke regeling is, moesten tien regiogemeenten – waaronder Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar – steevast de portefeuille trekken.

Twee jaar geleden kwam het sociale werkvoorzieningschap Presikhaaf 14 miljoen euro te kort – een nieuw dieptepunt en een bestuur dat niet op één lijn zat. ‘Nu is het mooi geweest’, riepen politici. De Westervoortse wethouder en ondernemer Hans Sluiter mocht schoon schip maken.

Sluiter is wethouder Economische Zaken in Westervoort. Daarnaast is hij directeur van Bazo Staalbeheer, dat onder meer roosters en vloerluiken maakt. Hij werd april 2016 voorzitter van het algemeen en het dagelijks bestuur. Op 22 december vergadert het algemeen bestuur van Presikhaaf; het beslist dan of het verder gaat als Scalabor, met Arnhem als groot aandeelhouder. Zevenaar wil voor 1 miljoen euro aan aandelen kopen, fusiepartner Rijnwaarden vertrouwt het niet. Ondertussen blijft Sluiter de koers uitzetten.

Wat was de opdracht?

,,Een duurzame oplossing bedenken voor Presikhaaf. Een forse reorganisatie was nodig. Zo gaan dertig begeleiders niet mee naar Scalabor omdat het nieuwe arbeidsontwikkelbedrijf nieuwe kwaliteiten vraagt van begeleiders. Nog eens twintig worden bijgeschoold. Het hele loongebouw van Presikhaaf was te duur, en dat hebben we aangepast. Onrendabele onderdelen als de schoolmeubelmakerij – er werd veel geld in gepompt maar amper iets verdiend – zijn afgestoten. Weinig renderend was het detacheren van SW’ers (zij die door een lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap niet onder normale omstandigheden kunnen werken, RB). De opbrengst was soms 2,50 euro per uur, terwijl 8 euro normaal is. Scalabor moet binnen vijf jaar winstgevend moet zijn. Dat zijn we nu dus nog niet, al zijn we in control. Het verlies is minder groot. Het is nu geen 14 miljoen meer maar 10 miljoen.’’

Hoe kan een onderneming zoveel en zo lang verlies lijden? Dan ben je toch allang failliet?