maandag 3 maart 2014

Verkiezingsdebat van De Gelderlander

WESTERVOORT – Afgelopen donderdag 27 februari is het verkiezingsdebat van de Gelderlander in het gemeentehuis van Westervoort. Onder leiding van de chef van De Gelderlander Eelco van den Heuvel hebben de fractieleiders van de zes partijen die aan de gemeenteraadsverkiezingen meedoen in Westervoort hun verkiezingsprogramma kunnen toelichten.

De belangstelling in Westervoort voor het verkiezingsdebat was groot. Het debat begon met een elevator-pitch. Elke fractieleider werd in de gelegenheid gesteld om in één minuut zijn verkiezingsverhaal te verkopen.

Vanuit D66 maakte Monique Abbink zich sterk voor het langetermijndenken. De partij staat voor structurele oplossingen en anticipeert op de veranderende samenleving. “Daarom heet het verkiezingsprogramma ’Westervoortgang’, want stilstand is achteruitgang”, Verder gaf Monique
Abbink aan, dat kansen en taken door middel van samenwerking met de mensen moeten worden vervuld en dat er steun moet zijn voor initiatieven.

Er kwamen verschillende onderwerpen aan de orde, onder andere de samenwerking. D66 is voor ambtelijke samenwerking, maar niet direct voor een bestuurlijke. Wat de toekomst brengt, wel of geen fusie met één of meerdere Liemerse gemeenten, moet in ieder geval passen bij Westervoort, een fusie met Duiven ligt dan het meest voor de hand. De VVD is terughoudend betreffende een fusie, maar als die er moet komen, denkt men aan een fusie met Duiven. Het CDA ten slotte zou het liefst zelfstandig blijven. Zou zij toch door regelgeving gedwongen worden, dan kiezen zij, net als de VVD en D66, voor een fusie alleen met Duiven. De SP, PvdA en Groen Links gaan voor een grote Liemerse gemeente.