maandag 3 maart 2014

Verkiezingsdebat Ondernemend Westervoort

WESTERVOORT – Afgelopen donderdag 20 februari is het verkiezingsdebat van de Ondernemers in het Zalencentrum Wieleman geweest. De zes fractieleiders van de partijen die aan de gemeenteraadsverkiezingen meedoen in Westervoort konden de standpunten mbt ondernemen en economie uit hun verkiezingsprogramma toelichten.

De belangstelling in Westervoort voor het ondernemersdebat was groot. Een groot deel van de ondernemers uit Westervoort waren aanwezig. De start was een drie minuten durende pitch van elke fractieleider. Daarna vond er een debat plaats tussen de partijen over een stelling. D66’er Monique Abbink en CDA’er Peter Pennekamp beten de spits af met de stelling wel of geen zondag openstelling van winkels. Westervoort is de enige gemeente in de regio die geen volledige vrijstelling op alle zondagen heeft. Monique Abbink van D66 gaf aan dat de samenleving is veranderd. We hebben te maken met een 24-uurs economie. Samen met de Westervoortse winkeliers moeten we kijken hoe we daar vorm aan zouden kunnen geven. Peter Pennekamp van CDA: was het hier niet mee eens. Behalve de supermarkten hebben de winkeliers van de Wyborgh geen behoefte aan verruiming van de winkeltijden op zondag
gaf hij aan. Zowel Monique Abbink als Peter Pennekamp vonden dat de winkeliers er samen uit zouden moeten komen.

Groen Links en de SP hadden de stelling: “het huidige woningaanbod sluit niet aan op de vraag. Dat is slecht voor de ondernemers” waren ze het allebei eens. Om de jeugd voor Westervoort te behouden zijn goedkopere woningen nodig. Hoe ze dit wilden realiseren was wel verschillend.

Janiek Kroon (VVD) en Yvonne de Jager (PvdA) hadden de laatste stelling “de regelgeving voor ondernemers” De VVD wil samen met de ondernemers kijken welke regels overbodig zijn. De PvdA wil één Liemers loket.

De laatste gezamenlijke stelling ging over de gemeentelijke herindeling. PvdA, SP en GroenLinks zijn voor één Liemers. De VVD ziet de kwetsbaarheid van het ambtenarenapparaat (net zoals D66), maar geven de voorkeur aan een kleine fusie, alleen met Duiven. Het CDA en D66 willen het liefst zelfstandig blijven. Als dit onmogelijk is dan samenwerken met Duiven.