woensdag 8 januari 2014

D’66: ‘We zitten op een eiland’

D’66:  ‘We zitten op een eiland’

08-10-2013 11:18 VAN DE REDACTIE “De Liemerslantaren”

Aantal koopzondagen in Westervoort blijft beperkt
WESTERVOORT – Het raadsbesluit over de zondagopenstelling van winkels opnieuw op de raadsagenda krijgen. Het is de Westervoortse fractie van D’66 niet gelukt.  ,,Erg jammer, maar we hebben het in ieder geval bespreekbaar gemaakt”, aldus raadslid Linda van Minnen. Dat betekent dat de zondagopenstelling niet wordt vrijgegeven en de gemeente bepaalt hoeveel koopzondagen er zijn.

,,Natuurlijk, als democratische partij respecteren wij een eenmaal genomen besluit, maar we kregen zoveel signalen vanuit de burgers, dat we ons genoodzaakt voelden om het besluit ter discussie te stellen in de commissie Bestuur, Samenleving en Financiën. Dat hebben we gedaan op 30 september, maar het standpunt bleef ongewijzigd, ondanks een pleidooi van drie supermarkten. We krijgen het niet opnieuw op de agenda in raad. Dat betekent helaas einde verhaal. ”
Westervoort is de enige gemeente in de regio die geen volledige vrijstelling op alle zondagen heeft. Linda van Minnen: ,,Zevenaar heeft het, uitgezonderd de feestdagen, Duiven en Arnhem heeft nu voor 21 zondagen vrijstelling. Dat betekent dat Westervoort op een eilandje blijft zitten en inwoners hun inkopen op zondag elders gaan doen. De middenstand heeft weerstand tegen verruiming, ook in de ons omliggende gemeenten. Daar hebben we begrip voor, maar wij zien het juist als een kans. Je moet niet open, je mag, probeer daar van te profiteren. Consumenten maken steeds meer gebruik van internet. Probeer daarom zoveel mogelijk fysieke klanten in je winkel te krijgen door creatief te ondernemen. Natuurlijk is het niet onze taak om als scheidrechter te fungeren of op de stoel van de ondernemers te gaan zitten. Maar het is wél onze taak om mee te bewegen met nieuwe ontwikkelingen. Er is een duidelijke vraag naar verruiming vanuit de consument. Dat mag je niet negeren. Wij hebben ons best gedaan en de discussie opnieuw op gang gebracht.  Daar is het helaas bij gebleven.”